Cum ne influenteaza lumina Soarelui organismul

Mediul inconjurator are un impact major asupra vietii noastre. Astfel am considerat oportun sa scriu un articol despre originea si intensitatea luminii din viata de zi cu zi precum si despre efectele ei asupra corpului uman.

Un studiu recent al omului de stiinta Mirjam Muench a incercat sa afle ce diferente apar intre cele 2 mijloace de luminare. S-au comparat 2 grupuri de oameni, unul fiind expus la lumina naturala, iar celalalt luminii artificiale pe timpul a mai multor zile lucratoare. Rezultatul a fost urmatorul: “Dupa-masa, oamenii care au fost expusi luminii naturale au fost mai alerti la inceputul serii, in timp ce subiectii care au fost expusi luminii artificiale au fost mai somnorosi”. Pe langa starea de oboseala cu care majoritatea dintre noi ne confruntam s-a mai observat faptul ca nivelul cortisolului ( hormon de stres ce are nivel crescut dimineata dupa o perioada normala de odihna pe timpul noptii ) scade semnificativ sub efectul luminii. Mai jos este o diagrama a nivelului de cortisol in organism in functie de momentul zilei:

ciclu

Concluzia ar fi ca atat luminarea slaba cat si prea multa lumina artificiala ne face sa fim mai somnorosi si mai stresati pe termen lung. Totodata, se aduce in discutie si igiena somnului, faptul ca fiecare dintre noi are un bioritm de care trebuie sa tinem cont pentru a ne creste productivitatea si a ne conferi un mic avantaj in viata cotidiana.

Ce putem face pentru a ne creste productivitatea?

  1. Sa ne trezim inainte de rasarit: studiul lui Muench arata ca doar cateva ore suplimentare de lumina naturala ne pot creste nivelul de cortisol. Deseori uitam ca ne trezim cateva ore dupa rasarit. Daca ne trezim la 8 dimineata vara, sunt 2-3 ore de lumina naturala pe care corpul nostru nu le va avea de consumat. Daca decidem sa ne trezim mai devreme e important sa nu uitam de bioritmul propriu si sa incercam sa avem parte de cel putin 7 ore de odihna pe noapte. Exista diferite tehnici prin care putem scadea numarul minim de ore de somn necesare, pastrand acelasi nivel de productivitate si energie, o optiune fiind siesta de 20 de minute din timpul zilei, dar vom vorbi in detaliu despre aceste tehnici intr-un alt articol.
  2. Sa folosim lumina naturala indirecta: aceasta poate fi solutia pentru o luminare benefica a incaperii dupa cum arata si studiul Cornell.
  3. lumi

Ce cantitate de vitamina D primim de la soare?

Vitamina D in special forma D3 este singura vitamina pe care corpul nostru o sintetizeaza, fiind defapt un hormon. Este solubila in grasime, ceea ce inseamna ca va fi depozitata in tesutul adipos.

Vitamina D ajuta organismul sa absoarba calciul, astfel creste densitatea osoasa si reduce riscul aparitiei oaselor moi, fragile sau a fracturilor. Totodata ajuta organismul in dezvoltarea armonioasa a oaselor si a muschilor, tine sistemul imunitar activat, creste productia de insulina si mentine nivelul optim de calciu si fosfor. Studiile recente arata o relatie directa intre nivelul crescut de vitamina D din organism si scaderea riscului de a dezvolta boli autoimune, cardiovasculare, inflamatii cronice, anumite cancere si diabet.Incepand cu 2010, recomandarea zilnica de vitamina D este intre 600 si 800 unitati international ( UI ) pe zi, insa studii mai recente arata ca adultii ar avea nevoie de cel putin 2000 UI de vitamina D in fiecare zi pentru a-si mentine nivelul optim in organism.

In momentul de fata exista trei moduri acceptate ca fiind surse de vitamina D:

  1. Expunerea la lumina naturala a soarelui Se estimeaza ca primim mai mult de 90% din vitamina D prin expunerea directa la lumina Soarelui. Se pare ca am avea nevoie de 5-30 minute de expunere la soare la nivelul fetei, mainilor, a picioarelor sau a spatelui intre orele 10 dimineata si 3 dupa-masa de 2-3 ori pe saptamana ca sa ne asiguram necesarul de vitamina D3. Astfel, in conditii ideala, corpul nostru poate sintetiza intre 10 000 UI – 20 000 UI vitamina D3 in doar 30 minute. Insa din cauza stilului de viata sedentar si a locurilor de munca la birou, la nivel mondial deficitul de vitamina D3 creste deoarece corpul nu are posibilititatea sa sintetizeze necesarul zilnic.
  1. Dieta  O alimentatie bogata in vitamina D poate contine:  oua ~ 20 UI vitamina D, peste gras ~ 400 UI vitamina D, cereale, sucuri naturale, lapte ~ 100 UI.
  1. Suplimentele alimentare specifice

Cum reuseste corpul nostru sa transforme lumina Soarelui in vitamina D?

Corpul nostru este capabil sa produca vitamina D3 atunci cand ne expunem pielea la razele ultraviolete ale soarelui,  mai ales celor de tip B ( UVB ). Atunci cand razele UVB interactioneaza cu pielea noastra o reactie chimica are loc. Corpul incepe procesul de convertire a prohormonului din piele in vitamina D. In acest proces, o forma de cholesterol numit 7-dehidrocolesterol ( 7-DHC ), in mod normal gasit in piele, absoarbe radiatia UVB si va fi convertit in colecalciferol. Colecalciferolul este o previtamina forma D3. Apoi urmeaza, ca previtamina sa calatoreasca prin sange la ficat, unde corpul incepe metabolizarea ei, transformand-o in dihidroxivitamina D, numita si 1,25-dihidroxivitamina D sau 25(OH)2D, aceasta fiind forma de hormon a vitaminei D pe care corpul o poate folosi.

 Cauze a deficitului de vitamina D:

  1. Pigmentul pielii. Cu cat exista mai multa melanina in piele ea va fi mai neagra astfel patrunzand mai putine reze UVB in corp
  2. Procentul ridicat de grasime din corp. Sa nu uitam ca vitamina D este o vitamina liposolubila, astfel cu cat avem un strat adipos mai bine reprezentat cu atat scade sinteza de vitamina D caci devine captiva in celulele de grasime
  3. Varsta. Pe masura ce imbatranim, in mod natural devine din ce in ce mai dificil sa convertim razele solare in vitamina D3
  4. Ecolocatia. Cu cat traim mai la Nord de Ecuator, razele UVB sunt mai scazute astfel scade aportul de tip natural asupra corpului uman
  5. Crema de protectie antiraze ultraviolet. Un factor de protectie de peste 15 impiedica pana la 95% din UVB sa patrunda in corp.
  6. Iluminarea artificiala a incaperilor

Concluzie

Vitamina D3 este supranumita si vitamina soarelui. Insa de cata vitamina D are corpul nostru nevoie si care este cel mai bun mod de a primi-o inca se dezbate. Ea este indispensabila unei sanatati bune a organismului si tine de noi sa nu ii neglijam beneficiile.

Articol realizat de medic rezident Marius Radu Nicula

Alte surse de informare:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/10/29/how-much-sunshine-does-it-take-to-make-enough-vitamin-d-perhaps-more-than-you-think.aspx

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/08/15/Your-Body-Literally-Glows-With-Light.aspx

http://www.health.harvard.edu/newsweek/vitamin-d-and-your-health.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2290997/

http://www.mindbodygreen.com/0-5999/10-Healing-Benefits-of-the-Sun.html

http://blog.lumosity.com/sleep-yourself-to-a-better-memory/

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s